Beneficjent: Śląski Ogród Botaniczny
Projekt grantowy „FlorIntegral Silesia - zintegrowana ochrona in situ i ex situ rzadkich, zagrożonych i priorytetowych gatunków flory na terenie województwa śląskiego”
Numer naboru: 02.14-IZ. 01-095/24 w ramach Osi Priorytetowej II Fundusze Europejskie na zielony rozwój Działanie 2.14 Ochrona przyrody i bioróżnorodność.
Planowana całkowita wartość projektu grantowego wynosi 3 776 220,47 zł
Planowane całkowite wydatki kwalifikowalne projektu grantowego wynoszą 3 773 220,47 zł, w tym:
finansowanie UE w kwocie nieprzekraczającej 3 207 237,40 zł;
wkład własny w wysokości 568 983,07 zł.
Okres realizacji projektu: do 2029-12-31
Opis projektu:
Projekt zakłada ochronę ex situ rzadkich gatunków roślin (22 gat.) i grzybów (17 gat.) poprzez:
•Zbiór nasion/zarodników roślin i ich kriopreserwację (zachowanie w warunkach niskich temperatur) w Śląskim Banku Nasion (22 gat. z 36 stanowisk)
•Zbiór zarodników grzybów i ich kriopreserwację w Śląskim Banku Nasion (17 gat. z 33 stanowisk)
• Stworzenie banku DNA zabezpieczonych roślin.
W ramach projektu zostanie doposażony Śląski Bank Nasion i powstanie bank DNA. Zakupione zostaną m.in. zamrażarki umożliwiająca kontrolowane zamrażanie nasion, zbiornik na ciekły azot
Rozbudowę kolekcji terenowych w Radzionkowie, która obejmie:
•kolekcję ex situ na terenie Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie dla 15 gatunków roślin spośród pozyskiwanych w ramach
projektu nasion;
•kolekcję ex situ archeofitów na terenie Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie;
•Rozwój kolekcji roślin wodnych i szuwarowych
•Stworzenie łąki kwietnej
•Nasadzenia drzew, krzewów i bylin.
•Rozbudowę kolekcji sadowniczej i roślin użytkowych
•Usuwanie gatunków inwazyjnych z terenu Ogrodu
Powierzchnia utworzonych kolekcji w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Radzionkowie wynosić będzie: 4,5 ha.
Rozbudowa kolekcji terenowych w Mikołowie - stworzenie kolekcji muraw kserotermicznych na terenie Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Mikołowie.
Powierzchnia utworzonej kolekcji w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie wynosić będzie 0,8 ha
Rozbudowa infrastruktury niezbędnej do utrzymania kolekcji terenowych w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Radzionkowie, która obejmie m.in. wygrodzenie niezagospodarowanej dotąd części ogrodu, stworzenie ścieżki edukacyjnej, ścieżki umożliwiającej dojście do kolekcji, systemu zasilania OZE budynku Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej w Radzionkowie oraz zakup niezbędnego sprzętu do utrzymania kolekcji (traktor wraz z wyposażeniem).
Rozbudowa infrastruktury niezbędnej do utrzymania kolekcji terenowych w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie - powstanie system zasilania OZE służący utrzymaniu siedlisk w ŚOB w Mikołowie.
Restytucję Carlina onopordifolia na terenie użytku ekologicznego Golizna w Gminie Mstów. Planowanych
jest wprowadzenie 100 osobników tego rzadkiego gatunku.
Elementem projektu jest także kampania edukacyjna, która obejmować będzie: zajęcia dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz osób dorosłych dotyczące sposobów ochrony przyrody i gatunków i siedlisk chronionych oraz adaptacji do zmian klimatu.
Quest został dofinansowany ze środków Górnośląsko-Zagłębiowksiej Metropolii GZM
Akcja ta jest corocznie powtarzana praktycznie od początku istnienia Śląskiego Ogrodu Botanicznego w Radzionkowie. Pracownicy pobierają zrazy dawnych odmian jabłoni, a w mniejszym zakresie także śliw i grusz, szczepią je na ogrodowych podkładkach, a następnie… rozdają. To cenne sadzonki, warte ich dalszej uprawy. Część drzew została w Ogrodzie i wydaje już pierwsze owoce, ale tysiące innych trafiło do okolicznych mieszkańców. To dlatego, aby nie zniknęły z krajobrazu. Aby nie przepadła ich unikalna pula genowa, a zarazem nietuzinkowe smaki i zapachy, wspominane nieraz przez starszych członków rodziny, a zupełnie nieznane przez młodszych. Jabłonie nie są bowiem długowiecznymi drzewami, a te dawne, są obecnie wypierane przez nowoczesne komercyjne odmiany. I chociaż te stare odmiany bywają czasem kapryśne, nie zawsze regularnie owocują lub rosną za wysoko, niezgodnie z obowiązującą modą, to właśnie one są zwykle bardziej odporne na choroby, pasożyty czy zawirowania klimatu. Czerwone, zielone, żółte… kuliste, podłużne, z rumieńcem lub bez… doskonałe na ciasto, kompot lub do bezpośredniego spożycia… idealne do długiego zimowania lub wymagające zjedzenia od razu... kwaskowate, słodkie, twarde, miękkie… Jednym słowem – różnorodne. I tę właśnie różnorodność, te setki odchodzących w niepamięć odmian, warto i należy zachować.
W STYCZNIU - LUTYM - MARCU ZAPRASZAMY NA:
POZNAJĘ GATUNKI PRZEZ RYSUNKI (SP kl. IV - VIII, szkoły ponadpodstawowe)
Uczestnicy nauczą się rysowania liści, owoców lub nasion przez konstruowanie kształtów i używanie figur geometrycznych np. do narysowania liścia klonu pospolitego (aby łatwiej odróżnić go od jawora i innych klonów). Dzięki pracy nad obiektem mózg ludzki (a dziecięcy najbardziej) zapamiętuje szczegóły, które są tu pomocne w rozpoznawaniu gatunków drzew. Podczas zajęć rozpracujemy obiekt na części oraz postaramy się go narysować w proporcji i ze wszystkimi szczegółami. Uczestnicy poznają podstawy cieniowania w rysunku i zdobędą podstawowe zdolności w konstrukcji rysunku, tak aby ewentualny talent móc rozwijać dalej lub po prostu spędzić miło czas. Zapewniamy, że każdy potrafi rysować, nawet jeśli uważa, że nie.
OD ŹRÓDŁA DO MORZA – POZNAJEMY WODNE ZWIERZĘTA I INNE MORSKIE SKARBY
(dla starszych przedszkolaków i uczniów SP)
Warsztaty całoroczne, których celem jest zapoznanie dzieci i młodzieży z bioróżnorodnością środowisk wodnych. Uczestnicy zajęć, korzystając z globusa lub mapy określają ilość wody na Ziemi oraz podstawowe typy wód powierzchniowych w najbliższej okolicy. W sali układamy szlak wodny od źródła do morza. Zasadnicza część warsztatów skupia się na bogactwie wodnej fauny, wzajemnych powiązaniach (łańcuchach pokarmowych) oraz przystosowaniach zwierząt do życia w wodach płynących i stojących. Bohaterami zajęć są zarówno małe bezkręgowce, jak również ptaki, bóbr czy foka. Omawiamy stale związane z wodą ryby, jak i płazy czy ważki, dla których woda konieczna jest na określonym etapie życia. Zajęcia zwracają uwagę na problem zanieczyszczenia wód. Końcowa część warsztatów dotyczy produktów spożywczych i innych, pochodzących z mórz lub innych wód. Poprzez wykonywane zadania, w tym prace plastyczne, dzieci i młodzież aktywnie uczestniczą w warsztatach.
GDZIE ROSNĄ SKARPETKI? O WŁÓKNACH NATURALNYCH (SP kl. 0-VIII)
Skąd pochodziły tkaniny, zanim człowiek wynalazł akryl, polar czy poliester? Oczywiście z natury! Na zajęciach zajmiemy się włóknami roślinnymi i pochodzenia zwierzęcego. Porozmawiamy o tym, z czego dawniej robiono liny, z czego worki na mąkę, a z czego koszule. Dowiemy się, jaką drogę musi przejść runo owcze, zanim stanie się użyteczną włóczką, skąd pochodzi jedwab, gdzie rośnie bawełna i dlaczego tkaniny lniane dziś są luksusem, choć jeszcze niedawno były najtańszą dostępną opcją. Przyjrzymy się z bliska różnym częściom roślin włóknistych i spróbujemy własnoręcznie wydobyć włókna z roślin dostępnych.
ZIMOWY SURWIWAL (wszystkie grupy wiekowe)
Tylko dla odważnych! A tak naprawdę dla wszystkich – wystarczy dobry ubiór. Jest to kontynuacja cieszących się dużym powodzeniem warsztatów „Zielony surwiwal”, tym razem w krajobrazie zimowym. Podczas zajęć uczestnicy wykonują różne zadania ucząc się współpracować w grupie, budują schronienie oraz samodzielnie, bez użycia zapałek, rozpalają ognisko. Na ognisku gotujemy rozgrzewające napoje na bazie roślin pozyskanych z natury. Na życzenie uczestników warsztaty mogą skończyć się wspólnym ogniskiem oraz pieczeniem kiełbasek (prowiant we własnym zakresie).
KOLOROWA CHEMIA – POZNAJEMY KWASY I ZASADY (dla uczniów kl. II – VIII SP)
Warsztaty laboratoryjne pokazujące najbardziej kolorową i ciekawą stronę chemii. Uczestnicy samodzielnie wykonują doświadczenia chemiczne oraz pomiary pH, których uzupełnieniem są pokazy zademonstrowane przez prowadzącego. Wszystkie eksperymenty są omawiane i tłumaczone zrozumiałym językiem, dostosowanym do poziomu uczestników. Uczestnicy zapoznają się z wyposażeniem laboratorium oraz zasadami BHP. Dla uczniów kl. VII oraz VIII zajęcia są praktycznym uzupełnieniem programu szkolnego.
Uwaga! laboratorium posiada 16 samodzielnych stanowisk, optymalnie grupy nie powinny liczyć więcej niż 20 osób.
WODA Z KRANU CZY FILTROWANA (SP kl. VII - VIII, szkoły ponadpodstawowe)
Woda to źródło życia. Czy woda płynąca z kranu jest zawsze przebadana i bezpieczna? Na naszych warsztatach można pozyskać wiedzę jak mądrze używać wody, czy lepsza jest z kranu czy po filtrze i która jest lepsza dla organizmu człowieka, a która dla urządzeń. Uczestnicy samodzielnie wykonują doświadczenia oceniające jej jakość (twardość) oraz zapoznają się z odczynem pH wody i najczęściej spożywanych napojów. Zachęcamy do przyniesienia swoich próbek wody filtrowanej i niefiltrowanej oraz często spożywanych napojów gazowanych, mlecznych lub soków (w półlitrowych butelkach).
Uwaga! laboratorium posiada 16 samodzielnych stanowisk, optymalnie grupy nie powinny liczyć więcej niż 20 osób.
ŚWIAT POD MIKROSKOPEM (SP kl. III - VIII, szkoły ponadpodstawowe) – tylko we wtorkowe przedpołudnia
Warsztaty odbywają się w bogato wyposażonej pracowni mikroskopowej Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej. W zależności od wieku uczestnicy poznają budowę i działanie różnego typu mikroskopów, przeprowadzają obserwacje mikroskopowe gotowych preparatów, a także pod nadzorem prowadzącego uczą się samodzielnie wykonywać preparaty. Idealne uzupełnienie szkolnego programu.
UWAGA! Pracownia mikroskopowa posiada 16 samodzielnych stanowisk.
PTASI ŚWIAT KSIĘŻEJ GÓRY (wszystkie grupy wiekowe)
Ptaki to wyjątkowa grupa zwierząt darzona przez ludzi wielką sympatią. Co ważne, ptaki można obserwować przez cały rok, a charakter Księżej Góry temu sprzyja. Podczas zajęć koncentrujemy się na obserwacji i rozpoznawaniu jak największej liczby gatunków, używając do tego lornetek, lunety oraz atlasów i kluczy. Uczestnicy tropią, nasłuchują, podglądają. I choć ptasia frekwencja podczas warsztatów jest różna (czasem potrafi pozytywnie zaskoczyć, a czasem nie) to zawsze znajdujemy ślady ich bytności - gniazda, dziuple, miejsca żerowania. Dla naszego przewodnika nie ma rzeczy ani spraw w przyrodzie, o których nie potrafiłby w pasjonujący sposób opowiedzieć. Co ptaki jedzą, gdzie zimują, gdzie gniazdują, jak im pomóc, jak nie zaszkodzić i mnóstwo innych ciekawostek. W zajęcia dla najmłodszych zostają wplecione przysłowia, zagadki, aktywność ruchowa lub artystyczna, w zajęciach z młodzieżą kładziemy nacisk na biologię i ekologię ptaków. Wykorzystywane są różne pomoce dydaktyczne, takie jak budki, karmniki, kolekcja gniazd, piór i inne. W razie bardzo niekorzystnych warunków pogodowych zajęcia mogą być przeprowadzone tylko stacjonarnie.
TROPEM WIOSNY (przedszkola, SP)
Warsztaty terenowe bazujące na dynamicznych zjawiskach zmieniającej się przyrody oraz zjawisk pogodowych im towarzyszących. Wykorzystują dostępne przyrządy i narzędzia (np. lupa, lornetka), tak aby móc w pełni zaangażować się w warsztaty i samodzielnie tropić zwiastuny wiosny. Uwaga skupia się na zjawiskach, które w danej chwili są najbardziej interesujące i możliwe do zaobserwowania. Celem zajęć jest ponadto pobudzenie wszystkich zmysłów uczestników oraz skupienie ich na odczuwaniu obecnej chwili i przyjemności przebywania w przyrodzie.
PĄKI, PĄCZKI, PĄCZUSIE (SP, szkoły ponadpodstawowe) artystyczno-przyrodnicze
Warsztaty stacjonarno-terenowe skupiające się na rozpoznawaniu gatunków drzew i krzewów zimą, w stanie bezlistnym (co wbrew pozorom jest stosunkowo łatwe i bardzo ciekawe). Polecamy od listopada do marca. Warsztaty podzielone są na trzy części. W pierwszej uczestnicy dowiadują się jak rozpoznawać gatunki zimową porą – jest to praktyczny przegląd podstawowych gatunków drzew i krzewów. W drugiej części wiedza ta zostanie utrwalona przez rysowanie pąków, pędów i innych cech charakterystycznych. Na zakończenie przewidziano spacer na terenie Ogrodu Botanicznego - rozpoznawanie drzew po ich pokroju oraz weryfikacja zdobytej wiedzy w naturze.
Podczas warsztatów uczestnicy odkrywają związek między matematyką a przyrodą, zarówno w terenie jak i podczas zajęć w budynku Stacji Edukacji Ekologicznej. Najmłodsi uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: liczby całkowite, kształty, różne rodzaje symetrii - rozwiązując zagadki przyrodnicze, tworząc prace plastyczne i biorąc udział w zabawach ruchowych. Starsi uczestnicy dowiedzą się co ma wspólnego kalafior z ciągiem Fibonacciego i poszukają w ogrodzie fraktali. Nie zabraknie również odkrywania czym są wielokąty foremne i czy złoty podział jest naprawdę ze złota. W przypadku niesprzyjającej pogody całość warsztatów odbywa się w budynku."
Do wyboru są następujące tematy:
ZANIECZYSZCZENIE ŚWIATŁEM
Czy w bezchmurną noc mieszkańcy miast zobaczą rozgwieżdżone niebo? Podczas tego warsztatu zostaną omówione przykłady, przyczyny, skutki oraz sposoby zapobiegania zanieczyszczeniu sztucznym światłem. Wszak skutki zanieczyszczenia światłem wpływają negatywnie zarówno na ludzi, jak i na otaczającą go przyrodę. Nadmiar oświetlenia nocnego zakłóca naturalny rytm dobowy człowieka, dezorientuje zwierzęta a nawet negatywnie wpływa na rośliny. Do typowych źródeł zanieczyszczenia światłem zaliczamy: światła pozostawione na noc w budynkach mieszkalnych, biurowych i na terenie zakładów przemysłowych; lampy uliczne, billboardy reklamowe i świecące szyldy sklepów, a także oświetlenie stadionów sportowych i scen muzycznych. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, dlaczego zanieczyszczenie światłem jest problemem i jak można temu przeciwdziałać. Wykonują przy tym szereg doświadczeń, aby maksymalnie zaangażować się w temat.
UWAGA! Te warsztaty mogą być prowadzone w języku angielskim. Jest tez możliwość, aby równolegle mogły w nich uczestniczyć dwie grupy.
CO WĘGLU WIEDZIEĆ TRZEBA
Okiem geologa, ale nie tylko. Warsztaty powstały z okazji Barbórki, ale tak naprawdę to wiedza fundamentalna, zwłaszcza dla dzieci i młodzieży naszego regionu. Wszak Górny Śląsk to miejsce w Polsce, którego historia nierozerwalnie związana jest z węglem. Opowiemy o tym jak i kiedy węgiel powstał, jak się go wydobywa, jakie ma oblicza oraz przedstawimy jego szerokie zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. Uczestnicy zobaczą i dotkną jego różne odmiany: grafit, torf, węgiel brunatny, kamienny, antracyt, ponadto węgiel drzewny, aktywowany i .... Nasze warsztaty to dobra okazja, aby dowiedzieć się, że świat jest pełen węgla, nawet człowiek! Porozmawiamy przy tym o górnikach, skarbniku i św. Barbarze. Wykonamy eksperymenty oraz pracę plastyczną. Będzie ciekawie i bardzo naukowo! Postaramy się przy tym zaskoczyć uczestników. Warsztaty rekomendowane zwłaszcza młodszym grupom szkolnym.
WE WRZEŚNIU ZAPRASZAMY NA:
CHOMIK EUROPEJSKI – KOLOROWY MIESZKANIEC NASZYCH PÓL - wszystkie grupy wiekowe
Warsztaty całoroczne, stacjonarne lub stacjonarno-terenowe dotyczące chomika europejskiego, który jest najbarwniejszym ssakiem żyjącym na naszych terenach rolnych, a jednocześnie jest jedynym gatunkiem chomika dziko występującym w Polsce i Europie. Uczestnicy zajęć poznają wiele ciekawych faktów dotyczących chomika europejskiego – jak wygląda, co je, gdzie ma swoje schronienie, a nawet jaki ma „charakter”. W odniesieniu do głównego bohatera, podczas warsztatów omawiane są zmiany zachodzące na polach uprawnych w ciągu całego roku. Zajęcia zwracają uwagę na zagadnienia ochrony gatunkowej, zagrożenia agrocenoz oraz zanikania i wymierania gatunków. Poprzez wykonywane zadania, w tym prace plastyczne, dzieci i młodzież aktywnie uczestniczą
w warsztatach i utrwalają zdobyte wiadomości.
CIĘŻKIE ŻYCIE PAJĄKÓW - wszystkie grupy wiekowe
Główną atrakcją zajęć jest poszukiwanie pająków w trakcie spaceru po ogrodzie (w przypadku braku sprzyjającej aury obserwacja okazów pająków zebranych wcześniej). Uczestnicy omówią codzienne "obowiązki" pająków, postarają się odpowiedzieć na pytanie czy pająki są dobrymi rodzicami, czy pająki sieciowe są czyściochami czy jednak lubią brud, czy większy zawsze oznacza silniejszy. W trakcie zajęć omówione zostaną główne strategie polowań pająków sieciowych
i niesieciowych (czemu towarzyszyć będą obserwacje pająków polujących na ofiary w terenie lub laboratorium). Dla najmłodszych dzieci przewidziano także aktywność ruchową - spróbujemy zbudować dużą sieć pajęczą charakterystyczną dla pająka Araneus sp. (krzyżak), wykorzystując do tego włóczkę oraz mocowania.
JAK OBSERWOWAĆ PRZYRODĘ – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
Co to jest trop, a co to jest ślad? Uczestnicy uczą się gdzie, kiedy i jak odnajdywać różne gatunki roślin i zwierząt. Podczas spaceru po ogrodzie botanicznym wykorzystują dostępne przyrządy i narzędzia (m.in. lupa, lornetka), tak aby móc w pełni zaangażować się w warsztaty i samodzielnie tropić tajemnice natury. Obserwacje zmieniają się wraz ze zmieniającymi się porami roku, porą dnia, warunkami pogodowymi.
ROŚLINY UŻYTKOWE – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
W zależności od pory roku warsztaty są stacjonarne lub stacjonarno-terenowe. Podczas zajęć dzieci uczą się rozpoznawać poszczególne gatunki zbóż, roślin strączkowych oraz oleistych - do ich dyspozycji są zasuszone rośliny, plansze oraz nasiona w słoikach, ponadto słoma oraz siano. Prowadzący przybliża informacje dotyczące tych roślin wskazując również ich użyteczność. Następnie uczestnicy wyklejają nasiona na specjalnych planszach, które zabierają z sobą do domu jako swoistą "ściągawkę" oraz przypasowują popularne produkty do roślin, z których powstały. Wykonują także proste eksperymenty. W sprzyjających warunkach pogodowych i odpowiedniej porze roku część zajęć odbywa się na terenie ogrodu - w sadzie oraz przy rozsadnikach.
WE WRZEŚNIU/PAŹDZIERNIKU ZAPRASZAMY NA:
Uwaga! tylko we wtorki ŻYCIE GLEBY – dla uczniów klas IV – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Gleba to najbardziej zewnętrzna warstwa litosfery, dość niepozorna, nie zwracająca uwagi. A jednak warta dokładnego poznania, gdyż jej rola w tworzeniu ekosystemów lądowych jest kluczowa i bezcenna. Ale czym właściwie gleba jest? Jak powstaje? Warsztaty mają na celu przybliżenie procesów glebotwórczych, zapoznanie się z profilem glebowym, zaznajomienie się z organizmami uczestniczącymi w tworzeniu gleby. Warsztaty mają formę terenową lub terenowo-laboratoryjną. Wędrując po Ogrodzie uczestnicy poprzez doświadczanie odgadują, czym jest gleba. Zastanawiają się, w jaki sposób powstaje. Następnie oglądają profil glebowy, identyfikują podstawowe parametry takie jak struktura, porowatość, kwasowość. Poznają organizmy przyczyniające się do powstania gleby
i utrzymania jej właściwości. W laboratorium uczestnicy warsztatów mogą obejrzeć preparaty makro- i mikroskopowe organizmów glebotwórczych oraz zasiedlających gleby (mchów, porostów, grzybów, nicieni, dżdżownic, pajęczaków, skoczogonków) oraz dowiedzieć się, jaki one wnoszą wkład w jej powstanie.
MATEMATYKA W PRZYRODZIE – dla zerówek oraz uczniów klas I – VI szkół SP
Podczas warsztatów uczestnicy odkrywają związek między matematyką a przyrodą, zarówno w terenie jak i podczas zajęć w budynku Stacji Edukacji Ekologicznej. Najmłodsi uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: liczby całkowite, kształty, różne rodzaje symetrii - rozwiązując zagadki przyrodnicze, tworząc prace plastyczne i biorąc udział w zabawach ruchowych. Starsi uczestnicy dowiedzą się co ma wspólnego kalafior z ciągiem Fibonacciego i poszukają w ogrodzie fraktali. Nie zabraknie również odkrywania czym są wielokąty foremne i czy złoty podział jest naprawdę ze złota. W przypadku niesprzyjającej pogody całość warsztatów odbywa się w budynku."
TROPEM JESIENI – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
Warsztaty terenowe bazujące na dynamicznych zjawiskach zmieniającej się przyrody oraz zjawisk pogodowych im towarzyszących. Uwaga skupia się na zjawiskach, które w danej chwili są najbardziej interesujące i możliwe do zaobserwowania. Poszukujemy charakterystycznych gatunków roślin oraz zwierząt zwiastujących wiosnę. Ponadto celem zajęć jest pobudzenie wszystkich zmysłów uczestników oraz skupienie ich na odczuwaniu obecnej chwili i przyjemności przebywania w przyrodzie. A przy tym wąchamy, dotykamy i smakujemy wiosny…
W PAŹDZIERNIKU/LISTOPADZIE ZAPRASZAMY NA:
WODA Z KRANU CZY FILTROWANA – dla uczniów klas VII – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Woda to źródło życia. Czy woda płynąca z kranu jest zawsze przebadana i bezpieczna? Na naszych warsztatach można pozyskać wiedzę jak mądrze używać wody, czy lepsza jest z kranu czy po filtrze i która jest lepsza dla organizmu człowieka, a która dla urządzeń. Uczestnicy samodzielnie wykonują doświadczenia oceniające jej jakość (twardość) oraz zapoznają się z odczynem pH wody i najczęściej spożywanych napojów. Zachęcamy do przyniesienia swoich próbek wody filtrowanej i niefiltrowanej oraz często spożywanych napojów gazowanych, mlecznych lub soków (w półlitrowych butelkach).
UWAGA! Warsztaty odbywają się w profesjonalnym laboratorium, które posiada 16 samodzielnych stanowisk
NA SKRZYDŁACH I SKRZYDEŁKACH - POWIETRZNE PODRÓŻE ZWIERZĄT I ROŚLIN – dla zerówek i klas I – VI SP
Warsztaty te są zaproszeniem do odkrywania i podziwiania powietrznych podróży zwierząt i roślin. Uczestnicy zajęć dowiadują się m.in. ile skrzydeł mają owady i jak z nich korzystają, jakie są przystosowania ptaków do latania (m. in. budowa skrzydła i pióra), a także jak jedne z nich potrafią manewrować wśród gałęzi drzew, a inne podróżują na wielkie odległości, jak wyglądają i poruszają się skrzydła nietoperzy. Podczas warsztatów uczniowie poznają także rośliny, których owoce przenoszone są przez wiatr. Ponadto przyjrzymy się korzyściom jakie daje aktywne latanie lub szybowanie z wiatrem. Drugą część warsztatów stanowi spacer po Ogrodzie, podczas którego przyglądamy się ptakom i owadom, a także wiatrosiewnym roślinom.
Uwaga! oprócz śród GDZIE ROSNĄ SKARPETKI? O WŁÓKNACH NATURALNYCH – dla szkół podstawowych
Skąd pochodziły tkaniny, zanim człowiek wynalazł akryl, polar czy poliester? Oczywiście z natury! Na zajęciach zajmiemy się włóknami roślinnymi i pochodzenia zwierzęcego. Porozmawiamy o tym, z czego dawniej robiono liny, z czego worki na mąkę, a z czego koszule. Dowiemy się, jaką drogę musi przejść runo owcze, zanim stanie się użyteczną włóczką, skąd pochodzi jedwab, gdzie rośnie bawełna i dlaczego tkaniny lniane dziś są luksusem, choć jeszcze niedawno były najtańszą dostępną opcją. Przyjrzymy się z bliska różnym częściom roślin włóknistych i spróbujemy własnoręcznie wydobyć włókna z roślin dostępnych
Uwaga! oprócz poniedziałków POZNAJĘ GATUNKI PRZEZ RYSUNKI dla kl. III – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Uczestnicy nauczą się rysowania liści, owoców lub nasion przez konstruowanie kształtów i używanie figur geometrycznych np. do narysowania liścia klonu pospolitego (aby łatwiej odróżnić go od jawora i innych klonów). Dzięki pracy nad obiektem mózg ludzki (a dziecięcy najbardziej) zapamiętuje szczegóły, które są tu pomocne w rozpoznawaniu gatunków drzew. Podczas zajęć rozpracujemy obiekt na części oraz postaramy się go narysować w proporcji i ze wszystkimi szczegółami. Uczestnicy poznają podstawy cieniowania w rysunku i zdobędą podstawowe zdolności w konstrukcji rysunku, tak aby ewentualny talent móc rozwijać dalej lub po prostu spędzić miło czas. Zapewniamy, że każdy potrafi rysować, nawet jeśli uważa, że nie.
W LISTOPADZIE ZAPRASZAMY NA:
Uwaga! preferowane wtorki ŚWIAT POD MIKROSKOPEM - kl. III – VIII szkół podstawowych, szkoły ponadpodstawowe
Warsztaty odbywają się w bogato wyposażonej pracowni mikroskopowej Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej. W zależności od wieku uczestnicy poznają budowę i działanie różnego typu mikroskopów, przeprowadzają obserwacje mikroskopowe gotowych preparatów, a także pod nadzorem prowadzącego uczą się samodzielnie wykonywać preparaty. Idealne uzupełnienie szkolnego programu.
UWAGA! Pracownia mikroskopowa posiada 16 samodzielnych stanowisk.
W KRAINIE DREWNA - kl. III – VIII szkół podstawowych, szkoły ponadpodstawowe
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z różnymi rodzajami drewna – uczą się ich rozpoznawania, poznają ich właściwości, dowiadują się co z czego jest zrobione. Warsztaty obfitują w wiele ciekawostek z życia drzew. Ponadto dzieci oraz młodzież w praktyczny sposób zapoznają się z narzędziami i technikami obróbki drewna. Samodzielnie wykonują swoją własną pracę w drewnie – świecznik lub zwierzątko (w zależności od aktualnych zasobów Ogrodu). Praca z drewnem daje ogromne możliwości wykorzystania swojego potencjału twórczego, satysfakcję i wysokie poczucie sprawczości.
Kontakt: 534 99 45 77
(pon – ptk 7.00 – 15.00)
Zapraszamy serdecznie!!!
Ślaski Ogród Botaniczny w Radzionkowie jest otwarty codziennie, a wstęp jest wolny.